• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

対話的な学びにおけるファシリテーションの効果と授業技量に関する調査研究

Research Project

Project/Area Number 24K06042
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

岩崎 保之  関西大学, 文学部, 教授 (60410247)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsファシリテーション / 主体的・対話的で深い学び / 対話 / ファシリテーター / 授業技量
Outline of Research at the Start

学習指導要領が求めている「主体的・対話的で深い学び」について、とりわけ対話的な学びにおいてはファシリテーションの活用が有効である。
本研究では、小・中・高等学校でのファシリテーションを活用した授業において、それが対話的な学びをどのように促進しているかを分析して児童生徒の発達段階に照らした活用法と効果を検証するとともに、そこでの授業者の支援技術を抽出してファシリテーターとしての授業技量の指針となるリストを開発する。
本研究の成果によって、授業における「主体的・対話的で深い学び」の充実と、それを担う教員のファシリテーターとしての授業技量の向上に具体的に貢献することが期待される。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi