• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical consideration of peer education in school nutrition education from the perspective of pedagogy and materials theory

Research Project

Project/Area Number 24K06044
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKyushu Women's Junior College

Principal Investigator

住田 実  九州女子短期大学, 子ども健康学科, 教授 (90136771)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2028: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2027: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2026: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2025: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2024: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywordsピア・エデュケーション / 食教育・栄養教育 / 教授学・教材論的視点 / 生活習慣病対策 / 授業実践研究
Outline of Research at the Start

教師による<上から下への一方的な指導>の限界をめぐって、世界の教育界で注目される<ピア・エデュケーション>。しかしその研究動向は、主に深刻な依存症対策や「性教育」分野に偏り、「生活習慣と健康」分野で大きな位置を占める「栄養教育」の実践研究は極めて少ない。
そこで本研究では、筆者が18年にわたり蓄積してきた<ピア・エデュケーション>の研究実践データをもとに、これまでの研究方法では極めて手薄であった(教育学の中でも最も授業実践に視点を置き、その方法と理論化をめざした授業研究分野といわれる)「教授学・教材論的視点」から、学校栄養教育におけるピア・エデュケーションの豊かな可能性とその課題を考察する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi