• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

科学の内容と方法における学びの統合を意図した探究的学習モデルの構築

Research Project

Project/Area Number 24K06048
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

大嶌 竜午  千葉大学, 教育学部, 助教 (40700414)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords探究 / 科学の内容 / 科学の方法
Outline of Research at the Start

科学的探究能力は転移可能とされ,内容依存しない形で指導されてきた。また,プロセス・アプローチでは,行動変容のみに焦点が当てられ,科学の方法についての認知領域の学習,および科学の内容学習の促進は顧慮されてこなかった。本研究では,科学の方法の指導において科学の内容の必要性を強調する「証拠の概念」の理論に依拠する。科学の内容と方法における理解の相互作用メカニズムの解明を図り,科学の内容と方法との統合による,探究的な学びを実現するための探究的学習モデルの構築・評価を行う。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi