• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a STEM education program based on technology and engineering education

Research Project

Project/Area Number 24K06054
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShiga University

Principal Investigator

岳野 公人  滋賀大学, 教育学系, 教授 (70313632)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
KeywordsSTEM教育 / 技術教育 / 工学教育 / コンピテンシ ーベース / エンジニアリング
Outline of Research at the Start

STEM教育に関する研究は,科学領域からの研究が中心であり,技術教育はあまり注目されていない。そこには,コンピテンシーベースであるSTEM教育実践の特性と,コンテンツベースで進められてきた従来の技術教育の特性の相違が関連している。しかし,コンピテンシーベースのSTEM教育実践は,技術教育にとって示唆的要素が多分にある。そこで本研究は,技術教育の根底にある「ものづくり(Engineering)」を通して身につける能力をSTEM教育のレンズを通して再考することで,VUCA社会における技術教育の役割を再確認する。その上で,工学・技術の立場から,本来目指されるべきコンピテンシーベースのSTEM教育を提案することを目的とする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi