• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

キャッシュレス化に対応したパーソナル・ファイナンス教育のカリキュラム開発

Research Project

Project/Area Number 24K06055
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

鈴木 真由子  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (60241197)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 奥谷 めぐみ  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (20636162)
大本 久美子  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (30548748)
加賀 恵子  弘前大学, 教育学部, 准教授 (20805981)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2024: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsキャッシュレス / パーソナル・ファイナンス / カリキュラム / 教材開発 / 教科等横断的
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、キャッシュレス化を踏まえたパーソナル・ファイナンス教育の系統的かつ教科等横断的なカリキュラムを提唱し、教材を開発するとともに、それらを活用した授業の実践・評価によって、有効性を検証することにある。そのため、既存の学習プログラムにおけるキャッシュレス化への対応について整理し、課題を抽出する。また、海外の先進的な取組事例を現地調査によって把握し、その結果を基に開発した教材を活用した実線を試行・評価し、教材の汎用化を目指す。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi