• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Materials for Developing "Linguistically Responsible Teachers" - Toward a Linguistically Diverse and Inclusive Classroom

Research Project

Project/Area Number 24K06059
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

南浦 涼介  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (60598754)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石田 喜美  横浜国立大学, 教育学部, 准教授 (00612996)
中川 祐治  大正大学, 文学部, 教授 (70352424)
小柳 亜季  千里金蘭大学, 教育学部, 助教 (90984617)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2026: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2025: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords外国人児童生徒 / 教師教育 / 言語的感覚に優れた教師 / 選択体系機能言語学 / メインストリームの教室
Outline of Research at the Start

言語的文化的に多様な子どもをめぐる教育は重要な教育課題だが,これまでは,取り出し級等での日本語指導に焦点があてられ,在籍級での教師の対応は充分に検討されてこなかった。本研究は「言語的感覚に優れた教師」(Language Responsible Teachers)の視点を一般の教師に対して育んでいく教師教育教材の開発を行う。
本研究は学校教師が自身の使用する日本語のありようや特権性の捉え直しを促すところに独自性と創造性がある。これを基に,教師や学校の主体的な言語を包摂したカリキュラムマネジメントの促進に貢献をしたい。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi