• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

教育実習の体育授業実践におけるリフレクションに対する支援のデザイン

Research Project

Project/Area Number 24K06062
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

江藤 真生子  琉球大学, 教育学部, 准教授 (70611367)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords本質的な気づき / 指導教員 / 協働
Outline of Research at the Start

教育実習は,教師の基礎的な資質能力を育成する重要な時期である。また,教科の本質に照らして解釈しリフレクションする力は自律的に学ぶ教師を支える基盤と考えられる。このようなリフレクションへの支援については,教育実習での体育授業実践では実証されておらず,指導教員は自身の経験等に頼り指導を行っている。リフレクションする力を育成するために支援に対する課題となろう。この課題に対して,本研究では,教育実習の体育授業実践における本質的な諸相への気づきを促すリフレクションに対する支援の在り方を解明し,ガイドラインを開発・実証する。本研究の成果は,教育実習でのリフレクション指導に示唆を与えることが期待される。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi