• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on curriculum development and evaluation to improve understanding of functions in arithmetics and mathematics courses

Research Project

Project/Area Number 24K06065
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

山崎 浩二  日本大学, 文理学部, 教授 (80552611)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords関数指導の改善
Outline of Research at the Start

本研究では、算数・数学科におけるよりよい関数指導の実現のために、関数の児童生徒の理解度の全体像を明らかにし、得られた結果から指導への示唆を得るとともに、その改善のための指導と評価のカリキュラムを開発する。関数の理解度を「関数の基礎的内容の理解」と「事象を関数を用いて考察することの理解」の2つの観点からその実態を分析し、中学校数学科の関数指導の改善のための知見を得るとともに、関数概念の理解と、関数を使って問題を解決する能力や態度の育成及び改善を図るための学習指導の在り方とそのカリキュラム開発を行う。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi