• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

小学校教員養成課程の和楽器即興演奏実習時の脳賦活と相互行為による多元的効果検証

Research Project

Project/Area Number 24K06066
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKamakura Women's University

Principal Investigator

田村 にしき  鎌倉女子大学, 児童学部, 准教授 (50613494)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2027: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2026: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2025: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Keywords音楽科教育 / 日本の伝統音楽 / 和楽器 / 即興演奏 / 創造性
Outline of Research at the Start

小学校教員を志す学生(非音楽専攻)を対象に、和楽器の箏(こと)・三味線・篠笛を想定し、特に即興演奏(音楽づくり)の効果的な実習法を検証する。
実習を通して、(A)和楽器を用いた協働による即興演奏で創造的な作品が生み出される過程を明らかにすること、及び、(B)即興演奏の学習過程における音楽的感性と脳賦活変化との関係を明らかにすることを目的とする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi