• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study on the Assessment of Students with Reasonable Accommodation Needs in a Collaborative Learning Classroom

Research Project

Project/Area Number 24K06074
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

鄭 惠先  北海道大学, 高等教育推進機構, 教授 (40369856)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 青木 麻衣子  北海道大学, 高等教育推進機構, 教授 (10545627)
平田 未季  北海道大学, 高等教育推進機構, 准教授 (50734919)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsパフォーマンス評価 / 汎用的能力 / 評価基準 / Inherent requirements / テクニカルスタンダート
Outline of Research at the Start

高等教育で合理的配慮の提供が行われる際に、教育現場での具体的な対応は教員の裁量に委ねられているところが大きい。一方、多様化する社会で求められる資質として「汎用的能力」が強調される中で、教育の手法も教員主導の講義型から学生主導の活動型へと変化しつつある。本研究では、グループワークやプレゼンテーションなど学生のパフォーマンスが主な評価の対象となる協働型授業において、①不安障害や適応障害など精神的ハンディキャップを持った学生に対して、教員はどのような対応・配慮を行っているか、また②これらの授業がめざす資質・能力目標と合理的配慮の両立のために、どのような評価基準が提示できるかを実証的に検討する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi