• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploratory Study on the Educational Effects of Using VR and the Metaverse in International Collaborative Virtual Exchange

Research Project

Project/Area Number 24K06075
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

林 雅子  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 准教授 (30793666)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 北村 喜文  東北大学, 電気通信研究所, 教授 (80294023)
森田 裕介  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (20314891)
杉本 和弘  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (30397921)
松河 秀哉  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 講師 (50379111)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywordsメタバース (Metaverse) / 国際協働学修(国際共修) / XR・VR / ハイフレックス (HyFlex) / Virtual Exchange、COIL
Outline of Research at the Start

内閣府は教育未来創造会議で日本人留学生50万人、外国人留学生40万人と大幅増加を打出し、オンラインによる国際交流推進も具体的方策として挙げている。オンライン活用の国際交流や効果測定の学術的発展は、日本の国際化に貢献し得る重要な研究課題である。代表者は現在、VR技術やメタバースを活用し、海外の複数の協力校からリアルタイムで参加する「XRメタバース国際協働学修」を実施している。しかし、国際協働学修におけるメタバース活用の学修効果を測定するための有効な評価指標は明らかになっていない。そこで、海外と連携した国際協働学修において、メタバース活用の学修効果測定手法を探索することを本研究の目的とする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi