• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Teaching Content and Methods in Probability and Statistics for Teacher Training with Practical Instructional Skills

Research Project

Project/Area Number 24K06126
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

田中 伸明  三重大学, 教育学部, 教授 (60609246)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 玉城 政和  三重大学, 教育学部, 教授 (00273342)
中西 正治  三重大学, 教育学部, 特任教授(教育担当) (10525273)
上野 祐一  皇學館大学, 教育学部, 准教授 (40908555)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords確率・統計 / データサイエンス / 教員養成
Outline of Research at the Start

教員養成大学には、未来の学校教育を担う人材を養成する責務がある。しかし、そこで行われている確率論・統計学の教授は、理工系学生の指導内容を援用したものが多く、教員養成の視点が少なからず欠如している。数学的知識と技能を修得させるだけでなく、学習指導要領の内容を踏まえ、心理的な側面も大切にし、児童・生徒が将来社会で求められる統計スキルは何かということを考慮した教育が必要なのである。
本研究では、教員養成課程用に特化した確率論・統計学の教科書を世に出すとともに、学校現場での経験を有する数学教育学と応用数学および解析学の研究者が一体となり、教員養成課程にあるべき統計教育プログラムの開発を目指すものである。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi