• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Unveiling the Common Foundations between Perspective-Taking Skills and Deictic Verb Usage in Children with Autism Spectrum Disorder: Insights for Social Implementation

Research Project

Project/Area Number 24K06171
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

朝岡 寛史  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20808042)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords自閉スペクトラム症 / 視点取得 / 直示動詞
Outline of Research at the Start

自閉スペクトラム症 (ASD) 児は、自分がいる位置から他者が見ているものを推測することや「行く/来る」といった自己と他者との関係性を表すことばの理解・表出に困難を示す。この困難さに対し、本研究では自己と他者の間に存在する空間に着目し、二者間の「空間」関係を捉えることにASDの認知特性の一端があるのではないかという仮説を立てた。本仮説を検証すること、すなわち空間関係に関する条件を系統的に設定することにより、見えを推測する視点取得スキルと直示動詞「行く/来る」使用時に共通するメカニズムを解明する。基礎研究の知見を踏まえ、ASD児を対象とした視点取得や直示動詞の指導手続きの社会実装を目指す。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi