• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of experience interacting with children on the perception of communicative context: a examination of neurophysiological evidence

Research Project

Project/Area Number 24K06189
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

軍司 敦子  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (70392446)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2026: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2025: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2024: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Keywords非侵襲的脳機能測定法 / 脳波 / 視線 / 社会性認知 / 教育実践
Outline of Research at the Start

学校でみかける事物や場面等への社会性認知に関して,場面判断に至る過程を反映するヒト前頭葉・側頭葉由来の脳波成分に注目し,大学生を対象に,子どもとの交流経験を重ねることによって変化する生体反応を検討する.併せて,研究参加者自身の注意や認知特性,精神状態が与える影響を可視化して,教育実践がもたらす社会性認知の変化について客観的な神経生理学的定量評価指標を探索する.得られた結果は,神経生理学的エビデンスとして教員養成や教員研修等の場へ広く発信するとともに,教員を目指す者の資質や学修,レジリエンスの状態などを把握するツールとしての可能性を提案する.

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi