• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

聴覚障害児の読解に視覚的情報はどれだけ有効か:図が文章理解に与える効果の検討

Research Project

Project/Area Number 24K06190
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

坂口 嘉菜  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 講師 (40814067)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2024: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords聴覚障害 / 読解 / 図
Outline of Research at the Start

本研究は、視覚的情報の中でも図が読解に与える効果に着目し、①聴覚障害児に実際に図が含まれる文書を読んでもらい、図の読み能力及び図を効果的に活用できる読解レベル(難易度)について明らかにすること、②文章読解への図の活用を阻害する要因について明らかにすること、③図が文書内容の理解を促進するための読解指導モデルを作成し、検証することを目的とする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi