• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and disorders of theory of mind, meta-representation, and inhibition of action in children with autism spectrum disorder

Research Project

Project/Area Number 24K06192
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

別府 哲  岐阜大学, 教育学部, 教授 (20209208)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 瀬野 由衣  愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授 (10610610)
工藤 英美  日本福祉大学, 教育・心理学部, 准教授 (90803726)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords自閉スペクトラム症 / 幼児 / 誤った信念 / 前提確認質問 / 行為抑制
Outline of Research at the Start

心の理解は、一般に「空気を読む」といわれる直観的心理化と、言語的命題を積み上げて理解する命題的心理化(例えば、心の理解を「先輩には敬語を使うと相手は嬉しい」という言語的命題として理解するもの)がある。定型発達児はこの両者を6歳までに獲得するが、自閉スペクトラム症児は直観的心理化に弱さを抱えたまま命題的心理化のみを形成するといわれる。自閉スペクトラム症児の心の理解のユニークなメカニズムを、前提確認質問、メタ表象、自己の表象の行為抑制という視点から課題を構成し、定型発達児との比較を通して検討する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi