• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Utilizing Generative AI in Education: Creating a Framework Tailored to Literacy Levels

Research Project

Project/Area Number 24K06213
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionChiba University of Commerce

Principal Investigator

山内 真理  千葉商科大学, 商経学部, 教授 (40411863)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長尾 雄行  千葉商科大学, 政策情報学部, 准教授 (10433187)
近藤 真唯  千葉商科大学, 商経学部, 准教授 (40728739)
小林 直人  千葉商科大学, 商経学部, 准教授 (80434364)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords生成AIリテラシー / 対話的思考 / 教育支援 / 学修支援
Outline of Research at the Start

ChatGPTの登場により, 生成AIの大学教育への活用可能性を探ることが急務となった。本研究では, この課題に以下の点からアプローチする。
(1) 学生・教員の生成AIの理解度や利用意識を調査し, その変化を追跡する。
(2) 学生・教員の生成AIリテラシーの向上のために, 生成AIの対話活用を通じた教育支援・学修支援における有用なプロンプトを整理し、更新しつつ共有する体制を整える。
(3) 生成AIの対話活用(プロンプトの有効活用), API連携を含む学習支援システムの活用の両面から、試行と評価を行い, 教育支援・学修支援における生成AIの活用可能性を探る。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi