• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Methods of video recording and analysis of lessons to elicit teachers' deep reflection--Toward the growth of young teachers

Research Project

Project/Area Number 24K06234
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

後藤 明史  名古屋大学, 情報基盤センター, 准教授 (50225645)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平山 勉  名城大学, その他部局等, 教授 (50250866)
谷口 正明  名城大学, その他部局等, 教授 (90554113)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2026: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords授業研究 / 一人称視点 / 映像記録 / 教師教育
Outline of Research at the Start

授業の映像記録は多くは観察者である第三者の視点のビデオカメラで行われてきたが、これに加え教師自身の一人称視点の映像を活用する。
教師にとって「主観的な」映像と注視点(実際に見ている箇所)を視聴しながら、授業の振り返りを語ってもらうことで、より深い内省を引き出し、得られた省察を精査分析し知見とし、教育実習生や初任教師に学習コンテンツとして提示することで、彼ら自身の主体的で・対話的な学びを喚起し授業実践能力の育成につなげたい。その効果的な手法について検討を行い、教職課程カリキュラムの開発や現職研修プログラムの作成を図る。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi