• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a Game-Based Data Literacy Education Program for Liberal Arts Students at Private Universities

Research Project

Project/Area Number 24K06241
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionShukutoku University

Principal Investigator

若山 昇  淑徳大学, 総合福祉学部, 教授 (90439589)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 竹内 俊彦  駿河台大学, メディア情報学部, 准教授 (20327290)
立野 貴之  玉川大学, リベラルアーツ学部, 准教授 (50564001)
草山 太一  帝京大学, 文学部, 教授 (80384197)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsデータリテラシ / 教育プログラム / ゲーム / 私立文系
Outline of Research at the Start

ゲームを取り入れた授業の教育プログラムが、いかに非認知能力を最大限に引き出し、どのようにクリティカルなデータ対応能力を形成するかを、明らかにすることである。つまり本研究で開発するゲーム教材を文系学生に提供し、学生のデータリテラシー能力の変化を、初回と最終回の授業でのテスト・調査を実施し、定量的に分析・評価することで明らかにする。したがって、教育ゲームの導入によって、どのような要素(例:クリティカルシンキングの向上、データ解析能力の向上)がどのような要因で向上したかを、データ分析によって明らかにする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi