• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and implementation of a K16 consistent AI robotics education curriculum with an emphasis on AI literacy

Research Project

Project/Area Number 24K06269
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTokyo Information Design Professional University

Principal Investigator

岡田 浩之  東京情報デザイン専門職大学, 情報デザイン学部, 教授 (10349326)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsプログラミング教育 / ロボット / 人工知能
Outline of Research at the Start

AIの技術は急速に発展し、ロボット、医療や福祉など、社会のなかで必要不可欠な技術となりつつある。しかし、学校教育において、子どもたちがAI のしくみを理解し、AI が社会に与える影響を考える機会は、十分に与えられていない。また、教育制度の大きな問題として、初等・中等教育(小中高)と高等教育(高専、大学)の断絶問題(以下高大連携のギャップ)があり一気通貫的なAI 教育カリキュラムを難しくしている。
本研究では、AI 技術が社会へ及ぼす影響を理解するとともに、AI 技術を、ロボットを動かすことで身をもって学ぶ、AI リテラシーを考慮した、K16 一貫AI ロボット教育カリキュラムと教材の開発を行う。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi