• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

From Learning in PBL to Self-regulated Learning with Rubric

Research Project

Project/Area Number 24K06293
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKanazawa Institute of Technology

Principal Investigator

木村 竜也  金沢工業大学, 基礎教育部, 准教授 (20410293)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊藤 大輔  秋田県立大学, 総合科学教育研究センター, 教授 (40440961)
江村 伯夫  金沢工業大学, 情報フロンティア学部, 准教授 (80590174)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
KeywordsPBL / ルーブリック / 自己調整学習
Outline of Research at the Start

本研究課題は、高校生を対象として、ルーブリックを用い、PBL(project-based learning)の活動に取り組む学習者が自律的な学習(自己調整学習)者の要素を身に付ける教授方略を構築することを目的とする。この目的の達成のために、第一に、学習者がPBLにおける活動から自己調整学習の要素を獲得する過程を明確化し、第二に、その過程を促すルーブリックを用いた教授方略を開発する。第三に、その教授方略の効果を高等学校の現場で検証する。それらの成果は、高等学校で「総合的な探究の時間」や「課題研究」を担当している教員を対象としたフォーラムとパンフレット発行により普及させることを目指す。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi