• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Course design focusing on the problem-solving process of critical thinking by documentary video viewing and mutual essay review

Research Project

Project/Area Number 24K06331
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionChitose Institute of Science and Technology

Principal Investigator

仲林 清  公立千歳科学技術大学, 理工学部, 教授 (20462765)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田中 孝治  金沢工業大学, 情報フロンティア学部, 准教授 (60583672)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2024: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords批判的思考 / 問題解決 / インフュージョンアプローチ / ドキュメンタリービデオ / 自他レポート吟味
Outline of Research at the Start

本研究は講義型の多人数授業で大学生の批判的思考を促進するための授業設計の確立を目的としている.批判的思考の考え方や問題解決の汎用的な枠組みを教示したうえで,企業の新規ビジネス創出などを扱ったドキュメンタリービデオを視聴させ,人物の行動を問題解決過程と捉えて解釈・分析させる.ビデオを視聴した分析結果はレポートとして提出させ,他学習者のレポートと比較・吟味を行わせて学習者の相互作用を促す.これによって,批判的思考のなかでも「規準に従う論理的・合理的思考」,「文脈に応じた目標志向的思考」を促進する.グループワークなどは行わないため講義型の多人数授業が容易で再現性の高い学習効果が得られると期待される.

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi