• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

授業設計スキルを修得する「学習者」としての教員の実態調査とその支援方略の設計

Research Project

Project/Area Number 24K06346
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKansai University of International Studies

Principal Investigator

中嶌 康二  関西国際大学, 社会学部, 准教授 (10565823)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 遠藤 良仁  岩手県立大学, 看護学部, 准教授 (00438087)
平岡 斉士  放送大学, 教養学部, 准教授 (80456772)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords授業設計 / 大学教員
Outline of Research at the Start

学習者と学習環境の多様性が増した現在、学習者中心の視点で「学べる」機会を創出するためには、オンデマンドでも学べるようにするための適切な授業設計が必要となり、大学教員にはそのための授業設計スキルが求められている。本研究ではまず、ポストコロナの大学教員の授業設計スキルの実態を明らかにし、その調査結果に基づき、授業設計学(Instructional Design)に基づいた、大学教員が備えるべき授業設計スキルを修得するためのワークショップ等の支援方略を設計して教員向け学習支援・動機づけ支援の方法を提案する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi