• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of project-based research in fusion of arts and sciences with Earth4All model

Research Project

Project/Area Number 24K06360
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

喜多 雅一  岡山大学, 教育学研究科, 特命教授 (20177827)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松原 憲治  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (10549372)
鈴木 孝義  岡山大学, 異分野基礎科学研究所, 教授 (80249953)
榊原 保志  信州大学, 教育学部, 名誉教授 (90273060)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
KeywordsEarth4Allモデル / システム・ダイナミックス / 文理融合型課題研究開発 / 平均ウェルビーイング指数 / 理数探究
Outline of Research at the Start

2022年に公表されたローマクラブレポート「万人のための地球」はシステム・ダイナミックスモデルEarth4Allを用いて,社会的緊張指数を下げ,平均ウェルビーイング指標を維持または上げるために必要な変革を世界ならびに10地域に分割して提言している。このモデルはExcelやフVensim PLEを用いて,中等以上の生徒・学生であれば変数を変化させることによりどんな変化が起こるのかを検証できる。社会・経済・自然のシステム間の相互作用をモデル化し,現在ならびに将来の課題解決のための文理融合型の課題開発が可能である。課題研究を行っている中学校や高等学校とともに,理数探究の新しい活動形態を確立する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi