• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

科学リテラシーを育成するための「地球システム科学」学習モジュールの開発

Research Project

Project/Area Number 24K06362
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionJ. F. Oberlin University

Principal Investigator

坪田 幸政  桜美林大学, リベラルアーツ学群, 教授 (70406859)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords科学リテラシー / 地球システム科学 / 学習モジュール / 学士力 / 汎用的技能
Outline of Research at the Start

本研究では,学士力における汎用的技能を大学生が修得すべき科学リテラシーと考え,その修得を支援する学習モジュールを地球システム科学テーマとして開発する.科学リテラシーの修得は,TOSLS(Gormally et al. , 2012)を用い,自然系基礎科目の履修開始時と終了時の評価で,履修の効果を測定する.また,履修開始時の調査は,初等中等教育における科学リテラシーの習熟度と考え,新学習指導要領の影響を調査する.学習モジュールでは,大学入学までに修得してきた知識・技能が,教科の枠を超え,様々な課題に利用可能な汎用的技能であることに気づかせることが目的となる.

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi