• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

工作や模型の利用を伴う算数・数学授業における認知的ないし情意的学力の様態と傾向

Research Project

Project/Area Number 24K06379
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

高橋 等  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (80293273)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2028: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2027: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords算数・数学授業 / 具体的操作 / 工作 / 情意 / 学力
Outline of Research at the Start

工作や模型の利用を伴う算数・数学単元を計画し,教材を作成,授業実践を行う。単元の前後には認知的学力と情意的学力を量的,質的双方の方法で評価し,計画した単元の教育的効果を分析する。研究は5カ年で行う。最初の2年間では評価アンケートの作成,授業実践のための単元の計画を行い,後の3年間で工作や模型の利用を伴う授業を実践し,認知的学力と情意的学力を評価し,それらの学力の変容を分析する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi