• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the integration of chemistry experiments and digital textbooks contributing to the SDGs

Research Project

Project/Area Number 24K06406
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

渡辺 尚  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (20756522)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords指導者用デジタル教科書 / リアル実験 / SDGs / 化学実験 / ICTツール
Outline of Research at the Start

指導者用デジタル教科書の教育的効果を示す科学的根拠は殆どなく漠然としている。SDGsを取り込んだSociety5.0の社会で劇的に活用されるデジタル教科書の評価が正しくなされることは喫緊の課題である。化学教育では実験という実体験を奨励しているにもかかわらず、社会情勢の対面授業を避ける場面とのせめぎ合いで,国内はもちろん国際的にも学校間および教師間実験実施格差が以前に増して開いた現状である。観察や実験という実体験が必要不可欠である化学教育において,指導者用デジタル教科書が果たす役割と教育的効果について評価し,効果的なデジタル教科書活用とリアル実験が融合した指導方法の確立を目指す。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi