• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Practical Study of University Physics Courses to Reduce Grading Anxiety and Help Diverse Students Succeed

Research Project

Project/Area Number 24K06414
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

宗尻 修治  広島大学, 先進理工系科学研究科(総), 准教授 (90353119)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山本 愛士  広島工業大学, 工学部, 教授 (10261546)
安塚 周磨  広島工業大学, 工学部, 教授 (80382034)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2024: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords大学の物理教育 / 不安 / 形成的評価 / 成績評価 / 自己効力感
Outline of Research at the Start

物理教育研究は、物理概念の理解を深めるための授業方法の開発に成功してきたが、学習者の学習姿勢の改善は未解決の課題である。学習姿勢に大きな影響を与える要因として成績評価がある。成績は学習者を不安にさせ、過度な不安は学習者に点数志向をもたらし、学習を阻害する面をもつ。本研究では、大学物理授業において、課題に点数をつけない形成的評価が成績不安を軽減し、学習を促進させることを示す。また、不安の軽減は、物理の履修歴、習熟度の異なる多様な学生に有効であることを、定量的なデータとして示す。多様な学生が各自のペースで学ぶことのできる環境の構築につなげたい。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi