• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

教材-学習者の疑問-教師の応答を視点とした理科の探究的な学びの促進と深化

Research Project

Project/Area Number 24K06419
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

渡邉 重義  熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授 (00230962)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords理科 / 探究 / 学習者の疑問 / 応答 / 教員養成
Outline of Research at the Start

本研究は,理科学習における主体的・対話的で深い学びの実現を目指し,①探究的な学びの一連のプロセスにおける学習者の疑問,②教材の内容や質と探究のプロセスで生まれる疑問との関係,③学習者の抱く疑問に対する教師の応答の3点に注目して,探究的な学びが成立するための視点と方法を明らかにすることを目的として授業実践研究を行う。また,研究成果を授業構想・実践・改善に具体化して,教員養成と教員研修に結び付ける方策を提案する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi