• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Implementation of a Plan to Improve the Motivation for Learning English, English Competence, and Reading Comprehension Skills of Technical College Students by Utilizing the Movies

Research Project

Project/Area Number 24K06427
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionOyama National College of Technology

Principal Investigator

関根 健雄  小山工業高等専門学校, 一般科, 准教授 (00709769)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords英語教育 / 映像作品 / 読解力 / STEAM教育 / 工学教育
Outline of Research at the Start

近年,「SFプロトタイピング」に代表されるSF的発想を技術開発や社会問題解決に活かす実践がある.将来の技術者である高専生は,英語をはじめ「文系」科目への関心は低いが,英語の重要性は深く理解し,映画やゲームなどのエンターテインメントを英語学習教材へ転用してほしいという要望もある.そこで英語学習や比較文化教育の教材,文学研究の題材として長年活用されてきた総合芸術としての様々な「映画」「映像作品」の持つ力を活用し,高専生の「映画」「映像作品」で描かれる技術開発や社会問題への関心を,英語学習や読解力向上への動機に転化し,工学教育と文学研究を組み合わせ,高専生に特化した教育手法の開発・実践を目指す.

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi