• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Paradigm shift and development of support tools for programming education utilizing generative AIpport tools in programming education assuming use of generative AI

Research Project

Project/Area Number 24K06431
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionNational Institute of Technology, Kumamoto College

Principal Investigator

村田 美友紀  熊本高等専門学校, 拠点化プロジェクト系情報セキュリティグループ, 教授 (50290838)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 掛下 哲郎  佐賀大学, 理工学部, 准教授 (10214272)
大月 美佳  佐賀大学, 理工学部, 講師 (20315138)
嘉藤 直子  有明工業高等専門学校, 一般教育科, 教授 (70280485)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsプログラミング教育 / 生成AI / ペアプログラミング
Outline of Research at the Start

生成AIは急速に普及しており,特にソフトウェア開発においては,設計からテストに至る工程の中でChatGPTのようなテキスト生成AIを活用した自動化が進行中である.これに伴い,大学や高専におけるプログラミング教育も人間が直接プログラミングすることを前提とした従来の教育からのパラダイム転換が求められている.
本研究では,生成AIがソフトウェア開発の工程に与える影響について検討し,生成AIの活用を前提としたソフトウェア開発に必要とされる人材を育成するための効果的な教育手法や教育支援ツールを提案,開発する.また,開発した教育支援ツール等を実際の授業等で試行し,その効果を検証する.

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi