• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on mechanisms of pluralistic ignorance that reinforce bullying bystander behavior.

Research Project

Project/Area Number 24K06454
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10010:Social psychology-related
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

有倉 巳幸  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 教授 (90281550)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 神山 貴弥  同志社大学, 心理学部, 教授 (00263658)
稲垣 勉  京都外国語大学, 共通教育機構, 准教授 (30584586)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords多元的無知 / いじめ傍観行動 / 対応バイアス / 閾値モデル / 関係流動性
Outline of Research at the Start

本研究は、いじめ防止のための学術的知見を得るため、いじめを傍観するメカニズムとしての多元的無知に着目する。多元的無知状態にある学級の生徒は、いじめを抑止すべきだと思っているにも関わらず周囲の生徒は傍観すべきと誤推測していることがわかっている。そこで、個人レベルにおいては対応バイアスに着目し、傍観者の認知過程を明らかにする。集団レベルにおいては、グループダイナミクスの視点から、誤推測している生徒のどの程度いると傍観行動への同調が促進されるのかと閾値モデルをもとに検討する、さらには、学級集団の関係流動性が高まることによって多元的無知状態が解消されるのかを探索的に明らかにする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi