• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

知的障害児における観察学習と過剰模倣の実態の解明

Research Project

Project/Area Number 24K06469
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

平田 正吾  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10721772)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2026: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2025: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords知的障害 / 観察学習 / 過剰模倣
Outline of Research at the Start

本研究では、知的障害児における観察学習、すなわち他者が示した行動に基づく学習の実態について、年齢縦断的な調査を行うことから明らかにすると共に、課題目標と無関係な行為まで模倣するいわゆる過剰模倣の生起が彼らの観察学習とどのような関係にあるのかについても検討することにより、他者が示す行為が知的障害児の学習に、どのような影響を及ぼすのか総合的かつ実証的に解明する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi