• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Guidance focusing on intra-individual patterns of social skills in children

Research Project

Project/Area Number 24K06474
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

福住 紀明  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 准教授 (80801878)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西村 多久磨  東京理科大学, 教育支援機構, 准教授 (30747738)
村上 達也  順天堂大学, スポーツ健康科学部, 准教授 (00743791)
藤原 和政  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (20812077)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsソーシャルスキル / アセスメント / 学校心理学 / 予防教育 / 小学生
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,子どものソーシャルスキルの個人内パターンを統計的分析に基づき抽出し,各パターンにおける学校適応指標との関連とさまざまな外的基準との関連を検討することで,各パターンの特徴を明らかにすることである。そして,一人ひとりの個人内パターンの特徴をアセスメントした上で,予防教育としての集団ソーシャルスキルトレーニングを実施し,特にソーシャルスキルの活用が不足しているプロフィールの子どもに対する指導上の留意点を,学校心理学の視点から明らかにする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi