• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Influence of coordination committees on promoting network support teams in student guidance and counseling

Research Project

Project/Area Number 24K06480
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionTokyo Seitoku University

Principal Investigator

石隈 利紀  東京成徳大学, 応用心理学部, 特任教授 (50232278)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 家近 早苗  東京福祉大学, 心理学部, 教授 (40439005)
水野 治久  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (80282937)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsチーム学校 / 生徒指導提要 / 校内連携型支援チーム / ネットワーク型支援チーム / コーディネーター
Outline of Research at the Start

不登校、いじめなど児童生徒の課題への対応の支援には、学校だけでなく家庭・地域との連携が求められる。『生徒指導提要』ではチーム学校が強調され、学校・家庭・地域のネットワーク型支援チームが提唱されている。本研究では小学校・中学校におけるネットワーク型支援チームの機能について聞き取りを行い、ネットワーク型支援チームの機能尺度を作成する。そして学校における生徒指導のマネジメントとコーディネーションがネットワーク型支援チームの機能にどう影響を与えるかについて、尺度をもちいた調査研究で明らかにする。さらにネットワーク型支援チームの機能とコーディネーターの態度・スキルについて、日米の比較研究を行う。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi