• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploring the development of the representational mind in early childhood: Using the inkblot method

Research Project

Project/Area Number 24K06501
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

相澤 直樹  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (10335408)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田中 孝尚  神戸大学, 附属学校部, 附属幼稚園・小学校校園長 (00868606)
木下 孝司  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (10221920)
渡邊 隆信  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (30294268)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsシンボル表象 / インクブロット法 / 幼児期 / 心の理論
Outline of Research at the Start

人の心はどのようにして生まれ、どのように育ち、また、いつ人は心の存在に気づくのだろうか。近年この課題は、発達心理学や認知心理学の領域においてシンボル表象の発達として議論されている。これまで「心の理論」研究を中心に膨大な研究が積み重ねられてきたものの、未だにその全貌は明らかとはなっていない。本研究では心理テストとしても広く用いられるロールシャッハ・インクブロット法(以下、インクブロット法)を用いて、幼児期のシンボル表象の発達を検討する。3歳から5歳の幼児を対象にインクブロット法と心の理論課題を実施し、それらの関連を分析検討することを通じて、幼児期の心のめばえに関する新たな知見を得ることを目指す。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi