• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Understanding and intervening in the book selection behaviors of children with limited vocabulary: Overcoming the Matthew effect in lexical acquisition

Research Project

Project/Area Number 24K06506
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionKitasato University

Principal Investigator

猪原 敬介  北里大学, 一般教育部, 講師 (10733967)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 上田 紋佳  北九州市立大学, 文学部, 准教授 (60707553)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords読書 / 語彙力 / 選書 / 学校図書館
Outline of Research at the Start

語彙力の低い児童が読書を避けることで,さらに語彙の発達を遅らせる「マタイ効果」が確認されており,語彙力の低い児童には自らの語彙力とつりあった「選書」ができない何らかの理由があると推察される。本研究では,学校図書館の貸出記録の分析(研究①)と教師・児童へのインタビュー(研究②)から,語彙力の低い児童における語彙力と選書の不一致の実態と原因を明らかにする。その上で不一致を解消する選書介入実験を行い,語彙力の低い児童における読書による語彙力向上効果を検証する(研究③)。研究①~③により,マタイ効果の負の影響を避け,日本児童の語彙力の底上げにつながる方法論の確立を目指す。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi