• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

援助要請の困難さを示す個別事例への介入技法開発

Research Project

Project/Area Number 24K06590
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

本田 真大  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (40579140)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2027: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords援助要請 / 援助要請に焦点を当てたカウンセリング / 認知行動療法 / 発達臨床心理学 / 学校心理学
Outline of Research at the Start

研究では国内外の個別事例における援助要請への介入技法をレビューし(【研究1】),心理臨床家対象の半構造化面接より援助要請の困難さを示す事例への援助方法とその臨床判断を明らかにする(【研究2】)。これらの研究から介入技法を構成し,援助要請研究者(【研究3-1】),技法を使うスクールカウンセラー,教師,養護教諭(【研究3-2】),そして技法を使われる当事者である児童青年(【研究4】)に学校臨床での活用可能性について評価を得て介入技法を開発する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi