• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Estimation and characterization of destination amenity effects of long-distance travel services

Research Project

Project/Area Number 24K07698
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

山口 裕通  金沢大学, 地球社会基盤学系, 准教授 (10786031)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords長距離旅客交通 / 携帯電話位置情報データ / 新幹線開業効果
Outline of Research at the Start

北陸新幹線・金沢開業時においては,通常予想される時間短縮効果とは異なる,旅行先価値向上効果と名付けた「特殊な空間パターンの変化」があった.この空間パターンの変化は,従来の予測モデルでは明示的に扱われておらず,この効果を解明することで予測精度を大幅に向上できるとともに,今後の新幹線など長距離旅客交通サービスの効果最大化に寄与できる.そこで,本研究ではこの「旅行先価値向上効果」に関連する我が国におけるエビデンスを収集し,この効果が起こるメカニズムの解明する.具体的には,近年開業・延伸した,西九州新幹線や北陸新幹線(金沢ー敦賀間)のデータを入手し,その特徴の解明を実施していく.

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi