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Development of a Gamification-Based Hazard Perception Training Program to Combat Pedestrian Fatalities and Injuries at the "Critical Age Seventh" in Japan

Research Project

Project/Area Number 24K07719
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
Research InstitutionAkita National College of Technology

Principal Investigator

長谷川 裕修  秋田工業高等専門学校, その他部局等, 准教授 (00533374)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 葛西 誠  秋田工業高等専門学校, その他部局等, 准教授 (20579792)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords交通安全教育 / 通学路 / 子ども / ハザード知覚 / 交通安全
Outline of Research at the Start

従来,小学校低学年児童のハザード知覚の発達は大人に比べて不十分であり,それが歩行中の交通事故死者数の多さに大きく影響してきたと言われているが,児童の発達過程を踏まえると,低学年児童のハザード知覚を向上させることが難しいと考えられてきたため,ハザード知覚に着目した交通安全教育はほとんど行われてこなかった.本研究では,モンテッソーリ教育で行われているように子どもの「自己教育力」を活かす「適切な環境」を用意することでハザード知覚の向上が可能であるとの仮説のもと,子どもが興味・関心を持ち,楽しんで取り組むことができるようなゲーミフィケーションを援用した交通安全教育プログラムを開発することを目的とする.

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

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