• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Elucidation of facilities and environments for adaptive adjustment in mainstream schools necessary for accepting students who do not regularly attend school and those with developmental disabilities.

Research Project

Project/Area Number 24K07852
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
Research InstitutionFukuyama University

Principal Investigator

佐々木 伸子  福山大学, 工学部, 准教授 (90259937)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SUZUKI HEATHER  福山大学, 大学教育センター, 助教 (30911458)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords不登校 / 特別支援 / インクルーシブ教育 / 発達障害 / 適応調整
Outline of Research at the Start

コロナ禍を経て通常学校では不登校や発達障害など個別の配慮の必要な児童生徒が急増している。学校現場では多様な支援を取り入れているが学校施設は既存のままである。個別の配慮の必要な児童生徒を受け入れるために必要な学校の施設環境の整備と個別の環境適応調整方法はまだ明らかとなっていない。
本研究では、発達障害や不登校など個別の配慮が必要な児童生徒の受入れに必要な環境適応調整の方法を施設環境と適応調整の両面から明らかとする。インクルーシブ教育を行うオーストラリアとスウェーデンの具体的な事例を調査し、通常学校における環境適応調整方法を解明し、結果よりインクルーシブ教育のための基礎的環境整備の条件を作成する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi