• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Effect of Learning Support Tools Utilizing Auditory Perception on the Consolidation of Medical Knowledge in Nursing Students

Research Project

Project/Area Number 24K13587
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionKansai Medical University

Principal Investigator

大橋 敦  関西医科大学, 看護学部, 教授 (40340674)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2026: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2025: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Keywords学修支援 / 看護学教育 / 聴覚
Outline of Research at the Start

人は情報を得る際に約80%は視覚を用いており、聴覚から得られる情報は約10%と少ないが、聴覚から得られる情報は視覚情報を補填する重要な役割を果たしている。そこで、聴覚を用いた学修支援ツールとして、講義時の音声を録音した音声ファイルを作成し、その音声ファイルをタブレット端末にダウンロードし、移動中や食事中などのすきま時間に骨伝導イヤホンで聞けば、学修機会が増えて、看護学生の医学知識が定着するのではないかと考えるに至った。本研究では、聴覚を用いた学修支援が看護学生の医学知識の定着に寄与できることを明らかにする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi