• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of a tacit knowledge learning support methods using hermeneutic phenomenology to approach the tacit knowledge of expert nurses

Research Project

Project/Area Number 24K13592
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionSt. Mary's College

Principal Investigator

小浜 さつき  聖マリア学院大学, 看護学部, 教授 (20580731)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 日高 艶子  聖マリア学院大学, 看護学部, 学事顧問 (50199006)
谷垣 靜子  岡山大学, 保健学研究科, 特命教授 (80263143)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2027: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2026: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2025: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2024: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords暗黙知 / 熟練看護師 / 解釈学的現象学 / 学修支援法 / 看護
Outline of Research at the Start

熟練看護師の看護実践を支える暗黙知は、言語化や伝達が困難とされ、経験から学び実践を高める努力を通して培われる。しかし、熟練家の暗黙知がいかに後進の看護師に継承されるのかは明らかではない。暗黙知が、経験に基づき構築される知であることを踏まえ、学修には熟練家の経験に迫る解釈学的現象学の導入が必須であると考えた。本研究の目的は、熟練看護師の暗黙知に迫る解釈学的現象学を活用した暗黙知学修支援法の構築を試みることである。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi