• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploring the Mechanisms of Learning for the Optimization of Simulation-based Learning in Basic Nursing Education

Research Project

Project/Area Number 24K13608
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionJuntendo University

Principal Investigator

寺岡 三左子  順天堂大学, 医療看護学部, 教授 (30449061)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 齋藤 雪絵  順天堂大学, 医療看護学部, 助教 (20714801)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsシミュレーション学習 / 看護基礎教育 / 学習プロセス / ノンテクニカルスキル / 可視化
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、看護基礎教育におけるシミュレーション学習について①学習プロセスにおける核心的な要素・経験、②学習深化における過程での認識の変容やスキル発展の経緯、③学習障壁、④教育内容と学びの関連性、⑤ノンテクニカルスキルの位置づけを学習者の観点から明らかにし、学習の最適化を目指すことである。
看護基礎教育においてシミュレーション教育は、新興感染症蔓延による臨地実習の経験不足を機に急速に拡大した背景があり、学習効果を最大化するための具体的な教育方法および評価法の未確立が課題である。これらの課題解決のため、シミュレーションによる学びをプロセスとして捉え、学習者の観点から学びのメカニズムを解明する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi