• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Creating a direct observation of procedural skills (DOPS) for nurses' professional development program.

Research Project

Project/Area Number 24K13645
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionKyoto Prefectural University of Medicine

Principal Investigator

内海 桃絵  京都府立医科大学, 医学部, 教授 (40585973)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 内藤 知佐子  愛媛大学, 医学部附属病院, 助教 (10405053)
谷口 初美  福岡女学院看護大学, 看護学部, 教授 (30295034)
任 和子  京都大学, 医学研究科, 教授 (40243084)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords新人看護師教育 / DOPS評価 / 看護師教育 / 看護実践能力 / 看護技術
Outline of Research at the Start

本研究では、DOPS評価を用いたコンピテンシー基盤型新人看護師教育プログラムの開発を行う。DOPSは手技の評価を行うための手法であるが、チェックリストを用いた評価は簡便であり、態度やコミュニケーションを含めた評価が可能なことから新人看護師教育への活用は十分に可能と考える。また、DOPSは結果のフィードバックまでが評価に含まれている。しかし、指導者としての十分な教育を受けないまま、手探りの新人看護師指導を行っている看護師も多いことから、本研究では、指導者を対象にした研修プログラムの開発も行う。効果的なフィードバックを通して、学習者も指導者も互いに学び合えるWin-Winな教育プログラムを構築する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi