• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching materials and educational programs using augmented reality for digital transformation of pediatric nursing technology education

Research Project

Project/Area Number 24K13686
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionOsaka Seikei University

Principal Investigator

辻野 睦子  大阪成蹊大学, 看護学部, 講師 (80865634)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森本 昌史  京都府立医科大学, 医学部, 教授 (10285265)
伊藤 俊輔  大阪成蹊大学, 芸術学部, 准教授 (70881837)
原田 清美  京都府立医科大学, 医学部, 准教授 (80712934)
夏川 浩明  大阪成蹊大学, データサイエンス学部, 准教授 (90712951)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2026: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2025: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Keywords小児看護技術教育 / AR / DX / 看護基礎教育 / 教材開発
Outline of Research at the Start

本研究は、技術教育の効率性や看護技術の向上のために小児看護技術教育のDX化を目指す。具体的には、看護学生の注視行動をトレーニングするデジタル教材の開発と、技術練習で得られたデータの分析から教育者側と学習側双方へのフィードバックが得られるプログラムを構築し、その有用性を検証する。まず、デジタル教材には拡張現実(Augmented Reality:以下、AR)を用い、小児の療養環境を観察する視線について、タスクトレーニング前後の視線動向の変化を調査する。次に、タスクトレーニングから得られたデータから、観察力の定量化および技術力向上に必要な教授内容の発見など、新たな価値を生み出す仕組みを構築する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi