• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a training program for school nurse-teacher in the management of students with neurodevelopmental disorders

Research Project

Project/Area Number 24K13860
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58070:Lifelong developmental nursing-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

山崎 智子  広島大学, 医系科学研究科(保), 助教 (20512510)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川崎 裕美  広島大学, 医系科学研究科(保), 教授 (90280180)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2027: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords養護教諭 / 神経発達症 / 発達障害 / 教育プログラム / 児童生徒
Outline of Research at the Start

こだわりや対人関係等社会性の困難さ、衝動性や不注意などの発達に特性をもった児童生徒は、学校生活において困り感や生きづらさを感じることがある。学校現場では合理的配慮が求められており、教員の適切な対応や環境整備は重要である。養護教諭は保健室来室時や健康診断時など、様々な場面で児童生徒に対応する機会がある。しかし、養護教諭養成時の特別支援に関する教育は知識を伝達する講義形式が中心であり、具体的な対応のプロセスや演習形式の教育方法は確立されていない。そこで本研究では、発達に特性をもった児童生徒への養護教諭の対応能力育成のための、実践的な教育プログラムを開発することを目的とする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi