• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An exploratory study of the inclusive and longitudinal role of primary care nursing

Research Project

Project/Area Number 24K14166
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58080:Gerontological nursing and community health nursing-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

加古 まゆみ  広島大学, 医系科学研究科(保), 准教授 (90347542)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 水川 真理子  神戸市看護大学, 未登録, 特任教員 (50863742)
森山 美知子  広島大学, 医系科学研究科(保), 教授 (80264977)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsプライマリ・ケア看護 / 実践エビデンス / 看護学教育カリキュラム
Outline of Research at the Start

プライマリ・ケア看護(PCN)は、疾病予防、慢性疾患予防・管理を含む包括的概念の基に、多様な看護実践を行っている。PCN先進国では看護教育の一部であり、保健医療ケアシステムとの整合性の下に教育が実施されている。国内の看護教育では、PCN概念の理解の浸透がなく、その看護行為に関しての価値や効果を追求したエビデンスも限られている。本研究では、PCNの実践と教育でのギャップを解消し、実践でのエビデンス構築が促進されるための環境を整えるために、看護教育機関での教員のPCNの理解度、PC医療機関への患者受診動機、PCNへ関わりと医師・看護師を対象にPCNの果たす役割とその期待の調査を実施する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi