• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Why negative instruction induces motor errors: cognitive mechanisms revealed by event-related potentials.

Research Project

Project/Area Number 24K14607
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionSeiwa University

Principal Investigator

酒本 夏輝  清和大学, 法学部, 講師 (10824063)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords教示 / 注意バイアス / 運動エラー / 不安 / 事象関連電位
Outline of Research at the Start

『ネガティブな教示が運動エラーを誘導する認知メカニズムは何か?』が,本研究課題の核心をなす学術的問いである.本研究は,ヒトに普遍的な認知特性としての注意バイアス(ある顕著な刺激に対して無意識に注意が向いてしまうこと)に着目し,次の2つの下位問題の解決を目指す.①知覚運動課題において,運動エラーの誘導要因として注意バイアスが介在することを確かめる.②ネガティブな教示が注意バイアスを強化することを実証する.この目的のために,注意バイアスを実験的に操作する知覚運動課題を考案し,脳波事象関連電位を用いて教示による注意バイアスの強化作用を定量評価する.

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi