• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

「使いすぎない」習慣形成につながる行動変容をデジタルデバイスから促す仕組みの開発

Research Project

Project/Area Number 24K15053
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
Research InstitutionAoyama Gakuin University

Principal Investigator

村田 和義  青山学院大学, 社会情報学部, 教授 (60422507)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsデジタルデバイス利用抑制 / 擬人化 / 行動変容 / デジタルウェルビーイング
Outline of Research at the Start

本研究課題ではデジタルデバイスとのインタラクションを、擬人化表現を用いることで「利用者とデジタルデバイスとのコミュニケーション」として捉え、デジタルデバイスの過度な利用を認識させるだけでなく、デジタルデバイスを「使いすぎない」習慣形成につながる行動変容をデジタルデバイス自身から促すシステムを開発する。具体的にはデジタルデバイスとその応答を擬人化し、これまでの「利用者-所有物」のインタラクションではなく、利用者とのコミュニケーションとすることで、行動変容の働きかけを受け入れやすくする。本研究課題はより効果的なデジタルウェルビーイングへの足掛かりとなることが期待できる。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi